:: Peranan dan Kepentingan Sistem Khilafah ::

>> Tuesday, December 15, 2009


Selepas kejatuhan Khilafah Islamiah di Turki pada tahun 1924 di tangan Mustapa Kamal At tartuk,Kerajaan Islam yang besar telah dipecah-pecahkan kepada negara-negara kecil oleh Yahudi La'natullahi alaih dan memisahkan Agama daripada Kerajaaan dan mereka menjauhkan Islam daripada cara hidup.

Selain itu,cara pemakaian juga kononnya dianggap moden dengan pakaian yang mendedahkan aurat,pergaulan bebas berleluasa serta bahasa Arab dihapuskan sehinggakan Azan juga di dalam bahasa Turki.Masyarakat Turki yang ketika itu dilanda kejutan budaya itu terus hanyut dan mengangkat Mustapa Kamal sebagai Bapa Kemodenan Turki.Sahabat-sahabatku sekalian,adakah ini yang diajarkan oleh Islam?

Saya bukanlah orang yang arif tentang peristiwa ini,tetapi mari sama-sama kita renungkan mengapa Yahudi menjatuhkan Khilafah Islamiah?Apakah kepentingan Khilafah dan peranannya?

Hadirin sekalian,
Dalam pengertian syariah, Khilafah digunakan untuk menyebut orang yang menggantikan Nabi SAW dalam kepemimpinan Negara Islam (ad-dawlah al-islamiyah).Khilafah merupakan kepemimpinan UMUM bagi kaum muslimin seluruhnya di dunia, untuk menegakkan hukum-hukum Syariah Islam dan mengembangkan Dakwah Islamiyah ke seluruh dunia dengan jihad fi sabilillah. .Ini bermakna dengan Khilafah negara-negara Islam akan menjadi kuat dan saling tolong menolong apabila berlaku serangan musuh.Hal ini kerana Pusat Pemerintahan Islam adalah SATU,jika mana-mana negara diserang,maka Khalifah akan menghantar tentera-tentera yang Ikhlas di jalan Allah untuk mempertahankan Umat Islam di negara tersebut.

"Pelbagai dalil yang menjelaskan tugas khalifah untuk mengatur muamalat dan urusan harta benda antara individu muslim (QS Al-
Baqarah:188, QS An-Nisaa`:58), mengumpulkan dan membahagikan zakat (QS At-Taubah:103), menegakkan hudud (QS
Al-Baqarah:179), menjaga akhlaq (QS Al-Isra`:32), menjamin masyarakat dapat menegakkan syiar-syiar Islam dan
menjalankan berbagai ibadat (QS Al-Hajj:32), dan seterusnya.

Banyak dalil yang menjelaskan tugas khalifah untuk mempersiapkan pasukan perang untuk berjihad (QS Al-
Baqarah:216), menjaga tapal batas negara (QS Al-Anfaal:60), memantapkan hubungan dengan berbagai negara
menurut asas yang dituntut oleh politik luar negeri, misalnya mengadakan berbagai perjanjian perdagangan, perjanjian
gencatan senjata, perjanjian bertetangga baik, dan semisalnya (QS Al-Anfaal:61; QS Muhammad:35). "(petikan The House of Khilafah 1924,M.Shiddiq al Jawi)


Malangnya pada hari ini,Negara Islam yang dahulunya BESAR telah dikecil-kecilkan.Kesannya Umat Islam pada hari ini semakin lemah dan hanya berpeluk tubuh sahaja apabila negara Islam lain diserang musuh.Inilah yang telah dirancang oleh pihak musuh.Mereka membuat perancangan ini bukan sehari dua sahabat-sahabatku,bukan setahun dua tetapi sudah berpuluh-puluh tahun lamanya sehingga kalu kita lihat sekarang sistem Khalifah agak payah untuk dikembalikan semula.

Maka kesan daripada ini,telah bangkitlah gerakan yang memperjuangkan Islam untuk mengembalikan Islam di tempat yang Agung sebagai contoh Ikhwanul Muslimin(IM) yang telah ditubuhkan pada 1926 atas kesedaran PEMUDA-PEMUDA Islam.

Tidak dapat tidak wahai sahabatku perjuangan itulah mestilah dengan Ilmu.Tanpa ilmu dan hanya berTaqlid buta,semangat perjuangan itu sendiri akan membawa kepada perpecahan Umat Islam itu sendiri dan melambatkan lagi KEJAYAAN Islam itu sendiri.Sebagai contoh,di dalam kepimpianan wajiblah kita memberi sepenuh KETAATAN kepada pemimpin selagi mana tidak melanggar hukum syara.Walaupun kepemimpinan itu lebih muda daripada kita,tidak bergaji besar,dan tidak ada kekayaan mahupun pangkat.Dalam keadaan ini,jika kita tidak faham dan mempunyai ilmu,sudah pastilah kita akan berasa tidak puas hati,ingkar dan akhirnya keluar daripada Jemaah yang sedia ada dan membina Jemaah yang lain.Sampai bilakah Islam akan mencapai kejayaan andai ini yang terjadi?Renung-renungkanlah.

0 comments:

ebuddy


Halal itu Jelas,Haram itu juga Jelas

Bayang-bayang yang Lurus terbentuk daripada Kayu Yang Lurus

Couple is Trouble,Marriage is Better

:: Terima Kasih Kerana Melawati Blog Ini ::

DATANG LAGI YA
Paparan terbaik Microsoft Internet Explorer Ver. 5.0, Netscape Ver. 5.0, Mozilla Firefox Ver. 1.5 ke atas dan resolusi 1024 x 768 atau 800 x 600 piksel minimum.

  © Blogger templates Palm by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP